Thursday 27 June 2013

Sabah Negeri Di Bawah Bayu (Siri Akhir - Rumusan)

Berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu yang berkabus

Edisi terakhir catatan perjalan saya ke Kota Kinabalu. Kali ini saya nak baut rumusan tentang perjalanan tersebut. Mungkin boleh dijadikan panduan buat semua. Disebabkan ini pertama kali saya ke sana, jadi mungkin terdapat banyak kekurangan dan penambahbaikan perlu dilakukan sekiranya berkunjung lagi ke Sabah.
 
 
Tempat Yang Wajib Dilawati.
  1. Pasar Filipina
  2. Pasar Kraftangan
  3. Signal Hill
  4. Pantai Tanjung Aru
  5. Kinabalu Park
  6. Dairy Farm Kundasang
  7. Poring Hot Spring
  8. Luanti Fish Spa
  9. Rumah Terbalik
  10. Kudat
  11. Pulau Manukan
  12. Pulau Sapi
 
Perkara Yang Perlu Dipastikan Sebelum Pergi
  1. Jangan lupa bawa pengenalan diri
  2. Pastikan urusan kenderaan di Sabah selesai
  3. Salinan Kad Pengenalan dan Lesen Memandu untuk pemandu kereta sewa
  4. Pastikan urusan penginapan selesai
  5. Bawa peta atau GPS
  6. Kamera sangat wajib dibawa
  7. Rancang perjalanan anda
  8. Bawa wang secukupnya
 
Tips berguna untuk anda yang berhasrat ke Sabah.
  1. Sewa kenderaan kepada syarikat yang boleh dipercayai. Saya rasa semuanya yang menawarkan perkhidmatan kereta sewa ok. Boleh search google untuk mencari syarikat yang menawarkan kereta sewa terbaik dan termurah. Sentiasa berhubung dengan syarikat atau individu yang menawarkan kereta sewa tersebut.
  2. Rancang perjalanan sebaiknya. Sentiasa ingat, waktu di Sabah lebih kurang 1 jam awal dari Semenanjung.
  3. Cari penginapan di sekitar Bandar Kota Kinabalu. Mudah untuk anda bersiar-siar dan membeli belah di kawasan tersebut dengan hanya berjalan kaki.
  4. Boleh rancang untuk menginap di Kundasang 1 malam bagi merasai suasanan sejuk Gunung Kinabalu.
  5. Makanan di sini berbeza dari Semenanjung. Tak perlu hairan sekiranya anda pesan lain, tapi lain yang anda dapat.
  6. Juga tak perlu hairan sekiranya anda diberikan semangkuk sup sebelum makan.
 
Ok lah, mungkin setakat nie jer dulu ceritera saya tentang pengalaman ke Sabah. Sebarang pertanyaan, bolehlah ajukan kepada saya menerusi ruangan komen di bawah. jadi, kepada yang berhasrat ke Sabah, saya ucapkan selamat bercuti dan bergembiralah di sana. Insya Allah, saya pon akan datang lagi ke Sabah 6 Julai 2013 nie...Edisi lepas geram, hehehehehe
 
 

1 comment:

Unknown said...

Thanks for info, lengkap :)

Watch movie HD

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...