Monday 24 June 2013

Durian Oh Durian

Durian Oh Durian...Sebelum ini saya pernah menceritakan tentang jenis-jenis durian yang ada di Malaysia. Boleh tengok entri tentang jenis-jenis durian di sini.

Semalam, kami dijemput oleh rakan sekerja untuk menikmati durian di kebun bapanya. Teruja sungguh untuk ke sana. Lokasi kebun durian yang dimaksudkan ialah di Kampung Tanjung Luar, Kuala Nerang Kedah. Lebih kurang 20km dari Alor Setar dan dah tak jauh untuk ke Tasik Pedu.

Perjalanan ke lokasi mengambil masa lebih kurang 2 jam. Kami bertolak dari Pulau Pinang lebih kurang jam 9 selepas menikmati sarapan pagi di Jalan Baharu. Sebenarnya jarang saya ke Kedah dan tak biasa dengan jalan di sana. Jadi, khidmat GPS amat diperlukan.
 
Pondok Durian di Kebun


Kami tiba di lokasi lebih kurang jam 11 pagi. Perjalanan ke kebun durian tersebut boleh menaiki kereta kerana terdapat jalan kampung ke sana. Sungguh nyaman suasana di sini kerana terdapat pokok durian yang tinggi-tinggi. Tapi agak sedikit panas kerana tiada angin yang bertiup seperti di kawasan sawah padi.

Masih banyak yang belum gugur
 
Kebun durian ini tidak terlalu la terlalu luas. Di sini terdapat lebih 30 pokok durian pelbagai jenis. Antara yang banyak di sini ialah jenis Udang Merah. Dulu saya pernah beli Durian Udang Merah di Teluk Kumbar, harganya RM25 untuk 2 biji. Mahal sungguh durian udang merah nie. Menurut Pak Cik Idrisi, harga yang dijual kepada peraih ialah lebih kurang RM10 sebiji. Ada juga buah jenis D24, Kancing Baju, Chanee dan lain-lain. Saya masih tak dapat bezakan jenis-jenis durian. Apa yang saya tahu, durian itu berduri. Hehehehehe.

Ada buah yang rendah juga

Tengok durian berlonggok-longgok, rasa tak sabar nak makan. Datang sini boleh la makan puas-puas durian yang ada. Memang isi durian di sini warnanya kuning dan rasanya sangat sedap. Ishh!!!, tak dapat nak bayangkan kesedapannya. Makan la puas-puas, jangan nanti tak boleh drive balik sudah...

Gedebuk!!!!! sekali sekali terdengar bunyi durian jatuh memecah kesunyian. 

Di dangau, sempat kami masak untuk makan tengah hari. Bila dah makan durian banyak-banyak, nak makan nasi pon dah tak lalu.

Pakcik Idrisi mengasingkan buah yang elok
Jam sudah menunjukkan jam 2 petang. Selepas selesai solat, kami meminta diri untuk pulang. Pakcik Idrisi suruh saya tolak kereta sorong yang penuh dengan durian yang telah di pilih ke kereta. Saya tanya untuk apa? Dia kata, "Pak Cik sedekah buah durian nie. Minta doa supaya musim depan bertambah rezeki dan buah bertambah elok". Huhh!!!, terima kasih la banyak-banyak...InsyaAllah, saya akan doakan untuk semua.

Kami bertolak balik dengn kereta yang penuh dengan durian. Ada lebih kurang 20 biji udang merah. Samapi di rumah lebih kurang jam 6.00 petang dengan pemanduan santai sebab mengantuk.

20 biji durian yang ada kami panjangkan sedekah kepada jiran-jiran. 2 biji ja untuk kami, tu pon dah cukup. Seronok uncle sebelah rumah dapat durian, dia kata durian sekarang mahal.

Terima kasih sekali lagi kepada Puan Hakishah dan suami sebab jemput kami ke dusun durian ayah mereka. Terima kasih juga buat semua atas layanan yang sungguh baik. Ada rezeki kami datang lagi.

Peace!!!

Buah rosak yang dijadikan tempoyak

Kutip sendiri



 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...