Monday 24 June 2013

Sabah Negeri Di Bawah Bayu (Siri 4)

Entri sebelaum ini saya dah menceritakan tentang perjalanan saya ke Kundasang di mana kita boleh melihat pemandangan yang cantik dan menarik. Kali ini saya nak menceritakan pengalaman saya pergi meninjau pasar ikan yang terdapat di Kota Kinabalu.
 
Hari Ke-3
 
Mungkin ramai pelancong yang datang ke Kota Kinabalu tidak akan menyangka adanya satu lagi tarikan di sini. Pasar ikan Kota Kinabalu terletak di belakang Pasar Besar Kota Kinabalu. Ini adalah tempat menaikkan hasil tangkapan nelayan. Di sini kita dapat melihat hasil-hasil laut yang segar dan murah.

Suasana di Pasar Ikan Kota Kinabalu
 
Kebanyakan pembeli di sini adalah masyarakat tempatan, peniaga-peniaga kedai makanan dan peraih. Harga hasil laut di sini sangat murah jika dibandingkan dengan di Semenanjung. Tetapi ia bergantung juga dengan keadaan cuaca dimana nelayan tidak turun ke laut dan harga akan meningkat.

Pelbagai hasil laut ada dijual di sini. Namun, anda tidak akan berjumpa dengan kerang. Kalau anda adalah merupakan peminat kerang, buka di Kota Kinabalu tempatnya. Ikan-ikan besar begini amat biasa di sini.
 
Terdapat juga mereka yang menjual rumpai laut yang segar. Rumpai laut ini sangat popular di Negeri Sabah kerana dikatakan terdapat khasiat semulajadi apabila memakannya. Di pasar ini, mereka menjual rumpai laut yang segar dan montok-montok. Dikatakan rumpai laut ini sedap dimakan mentah buat ulam.
 
Namun, apa yang menarik perhatian saya bila berkunjung ke sini, para pekerjanya terdiri daripada kanak-kanak yang berusia dalam lingkungan 10 – 15 tahun. Kebanyakan mereka terdiri daripada anak pulau di sekitar perairan Sabah yang tidak mendapat pendidikan formal.
 
Kami sempat untuk membeli sedikit hasil laut mentah untuk dimasak. Memang sangat murah harga di sini. Nak beli banyak-banyak pon takut tak habis makan.

Siput yang tidak diketahui namanya

Bila sebut pasal masak, mungkin ramai nak tahu kami nak masak macam mana kan. Nak dijadikan cerita, pada pagi hari tadi, kami mencari sarapan untuk mengisi perut. Pusing-pusing di Pasar Besar Kota Kinabalu, kami singgah di satu gerai yang menjual nasi lemak dan roti canai. Bila dah peramah tu, dok tanya la macam-macam kat tuan gerai tu sambil sembang-sembang. Memang ramah orang Sabah nie. Suaminya orang Johor dan dah lama menetap di Sabah. Menurut beliau, nak cari roti canai si Kota Kinabalu, di gerai mereka ja ada. Jadi, sekiranya anda ke Sabah dan nak menikmati roti canai, singgahlah ke gerai Kak Rose di atas Pasar Besar Kota Kinabalu.
 
Ok, selesai promo gerai Kak Rose. Berbalik kepada cerita tentang masak tadi. Kak Rose mempelawa untuk memasakkan hasil laut sekiranya kami nak makan puas-puas. Jadi, kami pon beli la hasil laut di pasar ikan untuk dimasak.
 
Kami balik ke Hotel untuk mandi dan bersiap. Tiba waktu makan tengah hari, kami terus ke gerai Kak Rose untuk makan. Banyaknya makanan dan boleh makan hasil laut puas-puas.
 
Kak Rose berbesar hati nak bawa kami membeli belah cenderamata di Pasar Kraftangan dan sedikit hasil laut kering. Bila ada orang yang dikenali, mudah la urusniaga dan proses tawar menawar. Ini ada satu tips, sekiranya anda ingin membawa pulang hasil laut kering, anda boleh meminta mereka bungkuskan di dalam kotak dan boleh dibawa menaiki kapal terbang.
 
Jadi, berhabis lah wang kami di sekitar Pekan Kota Kinabalu ini. Macam-macam cenderamata dibeli untuk rakan-rakan dan keluarga.

1 comment:

KISaHKASiH said...

Salam..ad tak no tel kak rose...saya nk bawak rombongan murid2 pend khas ke sabah tahun dpn,tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...