Friday 27 September 2013

Bisik-bisik Kuala Muda

Jalan-jalan kali ini LP nak kongsi pengalaman kali pertama kami ke Pasar Bisik Kuala Muda. Sebelum nie kami hanya dengar dari kawan-kawan dan pernah sekali muncul di kaca televisyen tentang pasar ini. Dengan berpandukan GPS dan research tentang lokasi tersebut, maka kami sampai ke tempat yang handak dituju.

Untuk pengetahuan, Kuala Muda terbahagi kepada dua bahagian. Ada di sebelah Kedah, dan ada juga di sebelah Pulau Pinang. Kuala Muda ini dipisahkan dengan sebatang sungai. Lokasi pasar bisik yang kami pergi ini di bahagian Pulau Pinang.

Pemandangan di Kuala Muda
Suasana di sini bukan seperti pasar, namun lebih kepada tempat pendaratan hasil laut. Namun terdapat aktiviti jual beli yang berlaku di sisi. Apa yang menarik ialah, pelanggan akan berbisik kepada penjual berkenaan harga yang ditawarkan. Siapa yang menawarkan harga tinggi, maka dia akan dapat membeli hasil laut tersebut. Macam jual secara lelong la, tapi pelanggan lain tak tahu jumlah harga yang kita tawarkan. Kalau pandai berbisik, dapat la harga yang berbaloi.
 

Kalau kali pertama ke sini, kena banyak belajar dulu selok belok urusniaga di sini. Kena pandai bajet harga. Silap bisik, takut nanti anda beli lebih mahal dari harga pasaran biasa.


Hasil tangkapan kami
Kelebihan pasar bisik ini ialah nelayan dapat menjual terus hasil tangkapan kepada pelanggan tanpa orang tengah yang sering memanipulasi harga. Selain itu, hasil laut yang dijual segar-segar belaka.
 

Letih Dhya tunggu
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...