Wednesday 26 February 2014

Jambatan Ke-2 Pulau Pinang

Jambatan Ke-2 Pulau Pinang atau Penang 2nd Bride telah mula dibina pada tahun 2008 dan siap sepenuhnya pada tahun 2014. Ia menjadi jambatan kedua yang menghubungkan tanah besar dan bahagian pulau selepas Jambatan Pulau Pinang. Jambatan ini akan dirasmikan pada 1 Mac 2014 ini oleh YAB Perdana Menteri Malaysia.
 
Berikut adalah sedikit informasi tentang jambatan baru ini:
 
Panjang : 24 km
Panjang atas laut : 16.9 km
Lebar Jambatan : 250 m
Rekabentuk : UEM Builders
Kontraktor : China Harbour Engineering Co Ltd (CHEC) & UEM Builders
Diselenggara :  Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB)
 
Jambatan yang menghubungkan Batu Kawan (di sebelah tanah besar) dan Batu Maung (di sebelah pulau) ini akan menjadi jambatan yang terpanjang di Malaysia dan Asia Tenggara dengan kos pembinaan sebanyak RM 4.5 bilion ringgit.
 
Lokasi Jambatan Kedua Pulau Pinang
Dijangkakan masa yang diambil untuk menyusuri jambatan ini ialah lebih kurang 20 minit dan kelajuan yang dihadkan ialah 80km/j, kelajuan yang sama seperti Jambatan Pulau Pinang pertama. Jambatan kedua ini mempunyai 2 lorong kereta dan satu motosikal (untuk setiap hala) dan mereka menjangkakan lebih kurang 60% pengguna akan menggunakan jambatan ini setiap hari dan mampu mengurangkan kesesakan lalulintas di jambatan pertama.
 
 
Sumber : www.jambatankedua.com.my
Walaubagaimanpun, kerajaan masih belum mengumumkan kadar tol untuk jambatan kedua ini dan dijangkakan akan diumumkan pada 1 Mac 2014 ini semasa perasmiannya. Tol dikenakan mengikut konsep jambatan pertama iaitu tol sehala untuk masuk ke pulau sahaja. Jambatan ini boleh mula digunakan oleh orang ramai pada 2 Mac 2014 ini. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...